Nieuwsarchief 2018

Kijk hier regelmatig voor het laatste nieuws over de kunststofindustrie en kunststoffen in het algemeen.

U kunt zich ook abonneren op een van onze RSS-feeds.

Rethink Awards 2021

Is uw product of initiatief duurzaam onderscheidend en geheel of gedeeltelijk van rubber of kunststof? Dan maakt u kans op een Rethink Award 2021. Meedoen is een uitgelezen kans het innovatieve, duurzame, circulaire of ander waardevolle product of initiatief waar u trots op bent in de spotlights te zetten. Wie weet wint het straks één van de zes Rethink Awards. Inzenden kan tot 3 mei, ze worden uitgereikt op 23 juni 2021.

Taskforce wil aanjager zijn van aanpak vervuiling plastic korrels

Diverse bedrijven uit de kunststof producerende industrie hebben samen met het Havenbedrijf Rotterdam N.V., Ducor Petrochemicals BV, PlasticsEurope Nederland, DCMR Milieudienst Rijnmond en Rijkswaterstaat een bijzondere samenwerking opgezet; de “Taskforce Clean Sweep Rotterdam”. Doelstelling van Taskforce Clean Sweep Rotterdam is het tegengaan van vervuiling door plastic korrels, poeders en vlokken in de haven van Rotterdam. De samenwerking is het vervolg op een conferentie die in september vorig is gehouden over dit onderwerp. De Taskforce verbindt zich aan Operation Clean Sweep® (OCS), een convenant van kunststofproducenten om korrelverlies aan te pakken.

Sluiten kringloop cruciaal voor toekomst kunststof

Wat moet er gebeuren om kunststof toekomstbestendig te maken? Op die vraag gingen deskundigen in tijdens Future Proof Plastics, het jaarlijkse seminar van de NRK en PlasticsEurope Nederland. De slotsom van de drie debatrondes: kunststof is onmisbaar en waardevol. Maar houd de grondstoffen zoveel mogelijk binnen de kringloop, zodat de milieudruk tot een minimum wordt beperkt. Langs die duurzame weg kan kunststof van waarde blijven voor de maatschappij, waar circulariteit een steeds grotere rol zal spelen.

Terugblik webcast Future Proof Plastics 2020

Op 2 november vond de eerste online editie plaats van Future Proof Plastics. De organisatoren PlasticsEurope Nederland en NRK kijken terug op drie inspirerende rondetafelgesprekken. Via het eventplatform waren ruim 300 mensen getuige van de discussies aan tafel. Lees hier het nieuwsbericht met enkele conclusies.

Terugblik verkiezingsdebat Plastics in de circulaire economie

PlasticsEurope Nederland en NRK Verpakkingen kijken terug op een zeer dynamisch en informatief voor de gehele kunststofketen. In een 1-uur durende Live webcast gingen 6 politici Suzanne Kröger (GroenLinks), Agnes Mulder (CDA), Fenna Feenstra (SP), Hugo Bellaart (VVD), Joris Thijssen (PvdA) en Romke de Jong (D66) onder leiding van gespreksleider Thomas Truijens van Publieke Zaken met elkaar in debat over de rol van plastics in de circulaire economie. En ondanks de verschillende politieke kleuren, was er op dit thema veel eensgezindheid over de rol van de overheid en de industrie richting een circulair 2050. De politiek streeft naar minder plastic producten, een vergaande stroomlijning van het aanbod aan plastics, en een drastische verhoging van de inzet van recyclaat. Uitdagingen genoeg dus. Maar als de aanpak helder en stabiel is, dan is er voor het bedrijfsleven voldoende perspectief om dit samen met de politiek op te pakken.

Publicatie E-Paper Chemische Recycling

Gebaseerd op een position paper van Cefic (De European Chemical Industry Council) over Chemische Recycling heeft PlasticsEurope Netherlands een E-paper in het Nederlands opgesteld met need to know-informatie over chemische recycling in Nederland. De paper is bedoeld voor geïnteresseerden die zich willen laten informeren over de achtergronden en actualiteit omtrent chemische recycling en de nieuwe kansen voor hergebruik van plastic. Ook worden diverse initiatieven belicht.

Duik in “Plastics: the Facts 2020”

PlasticsEurope lanceerde vandaag de 2020-editie van zijn verwachte jaarverslag "Plastics: the Facts". Ontdek de bijgewerkte gegevens van de productie van en vraag naar plastic materialen in 2019 en de uitgebreide afvalbeheercijfers voor 2018.

OCS wordt een intrinsiek onderdeel van het DNA van PlasticsEurope

PlasticsEurope, de pan-Europese handelsvereniging die kunststofproducenten vertegenwoordigt, lanceerde vandaag haar jaarlijkse voortgangsrapport Operation Clean Sweep® (OCS) waarin de balans wordt opgemaakt van de vorderingen die onze leden hebben gemaakt samen met de waardeketen om het verlies van pellets in elke omgeving te beëindigen.

Rondetafelbespreking OCS Havenbedrijf Rotterdam

Op dinsdag 29 september werd een rondetafelconferentie gehouden over het probleem van plastic pellets (korrels) die in delen van de haven in het water en op oevers voorkomen. De conferentie is een initiatief van producent Ducor Petrochemicals, het Havenbedrijf Rotterdam en PlasticsEurope, de brancheorganisatie van de kunststof producerende industrie. Doelstelling van de digitale conferentie is het vergroten van bewustwording van de problematiek, inventariseren van betrokken partijen en het komen tot meer samenwerking om aan oplossingen te werken. Aan de conferentie doen vertegenwoordigers mee van een groot aantal bedrijven, overheden en NGO’s.

Neem voor meer informatie contact met ons

Neem contact met ons op voor meer informatie over kunststoffen en de activiteiten van PlasticsEurope.