Nieuwsarchief 2018

Kijk hier regelmatig voor het laatste nieuws over de kunststofindustrie en kunststoffen in het algemeen.

U kunt zich ook abonneren op een van onze RSS-feeds.

Terugblik verkiezingsdebat Plastics in de circulaire economie

PlasticsEurope Nederland en NRK Verpakkingen kijken terug op een zeer dynamisch en informatief voor de gehele kunststofketen. In een 1-uur durende Live webcast gingen 6 politici Suzanne Kröger (GroenLinks), Agnes Mulder (CDA), Fenna Feenstra (SP), Hugo Bellaart (VVD), Joris Thijssen (PvdA) en Romke de Jong (D66) onder leiding van gespreksleider Thomas Truijens van Publieke Zaken met elkaar in debat over de rol van plastics in de circulaire economie. En ondanks de verschillende politieke kleuren, was er op dit thema veel eensgezindheid over de rol van de overheid en de industrie richting een circulair 2050. De politiek streeft naar minder plastic producten, een vergaande stroomlijning van het aanbod aan plastics, en een drastische verhoging van de inzet van recyclaat. Uitdagingen genoeg dus. Maar als de aanpak helder en stabiel is, dan is er voor het bedrijfsleven voldoende perspectief om dit samen met de politiek op te pakken.

Publicatie E-Paper Chemische Recycling

Gebaseerd op een position paper van Cefic (De European Chemical Industry Council) over Chemische Recycling heeft PlasticsEurope Netherlands een E-paper in het Nederlands opgesteld met need to know-informatie over chemische recycling in Nederland. De paper is bedoeld voor geïnteresseerden die zich willen laten informeren over de achtergronden en actualiteit omtrent chemische recycling en de nieuwe kansen voor hergebruik van plastic. Ook worden diverse initiatieven belicht.

Duik in “Plastics: the Facts 2020”

PlasticsEurope lanceerde vandaag de 2020-editie van zijn verwachte jaarverslag "Plastics: the Facts". Ontdek de bijgewerkte gegevens van de productie van en vraag naar plastic materialen in 2019 en de uitgebreide afvalbeheercijfers voor 2018.

OCS wordt een intrinsiek onderdeel van het DNA van PlasticsEurope

PlasticsEurope, de pan-Europese handelsvereniging die kunststofproducenten vertegenwoordigt, lanceerde vandaag haar jaarlijkse voortgangsrapport Operation Clean Sweep® (OCS) waarin de balans wordt opgemaakt van de vorderingen die onze leden hebben gemaakt samen met de waardeketen om het verlies van pellets in elke omgeving te beëindigen.

Rondetafelbespreking OCS Havenbedrijf Rotterdam

Op dinsdag 29 september werd een rondetafelconferentie gehouden over het probleem van plastic pellets (korrels) die in delen van de haven in het water en op oevers voorkomen. De conferentie is een initiatief van producent Ducor Petrochemicals, het Havenbedrijf Rotterdam en PlasticsEurope, de brancheorganisatie van de kunststof producerende industrie. Doelstelling van de digitale conferentie is het vergroten van bewustwording van de problematiek, inventariseren van betrokken partijen en het komen tot meer samenwerking om aan oplossingen te werken. Aan de conferentie doen vertegenwoordigers mee van een groot aantal bedrijven, overheden en NGO’s.

Future Proof Plastics 2019

Er is een toekomst voor plastic als bedrijven, overheden en burgers samen werken aan het sluiten van de waardecirkel en zo min mogelijk grondstoffen verspillen. Dat is een van de conclusies van het zeer geslaagde en drukbezochte seminar Future Proof Plastics op 18 november 2019. Het feit dat het nu echt tijd is voor een gedragsverandering liep als rode draad door de presentaties en discussie.

Neem voor meer informatie contact met ons

Neem contact met ons op voor meer informatie over kunststoffen en de activiteiten van PlasticsEurope.