Infographic Lifecycle Plastics Nederland 2018

In opdracht van PlasticsEurope heeft de Consultant Conversio Market & Strategy GmbH een studie verricht naar de omvang van de kunststoffenstromen in Europa. Voor een 8-tal landen, waaronder Nederland, zijn deze data voor het jaar 2018 in verder detail uitgewerkt. PlasticsEurope Nederland heeft de Nederlandse data verwerkt in een infographic.  Deze zal tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst op woensdag 22 januari van de Plastics Industrie in de Kunsthal te Rotterdam worden gepresenteerd.

Nederland sterk in recycling van plastic

Ten aanzien van de recycling van verpakkingen is gebleken dat wij binnen Europa een koppositie innemen. Van het ingezamelde verpakkingsafval (512 kt) wordt na sortering 265 kt (ruim 50%) getransporteerd naar recyclinginstallaties. De inzameling en recycling van plastic in andere toepassingen, zoals landbouw, elektrische apparaten, automotive en de bouw, is echter op een veel lager niveau. Hiertoe behoort Nederland niet tot de Europese top. De productie van gerecycled plastic in Nederland is erg hoog. Dat komt omdat Nederland een van de weinige landen in de EU is die relatief veel plastic afval importeert (60 kt/j) om te recyclen, terwijl de meeste andere landen, waaronder onze buurlanden, juist afval exporteren. Het recyclaat wordt dan weer toegepast bij de vervaardiging van nieuwe producten. De belangrijkste toepassing is in de bouwmaterialen, waar ca. 30% van het plastic dat Nederlandse producenten van bouw- en constructiematerialen in hun producten verwerken bestaat uit gerecycled plastic. Opmerkelijk is dat uit de gehele studie naar voren komt dat plastic slechts 1% vormt van alle afval in Europa.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met PlasticsEurope Nederland Director, Dhr. Theo Stijnen, theo.stijnen@plasticseurope.org

Download hier de complete Infographic

PDF Bestand - Infographic English